Psychomotorický vývoj dítěte

27.02.2019 12:37

Poradenství v oblasti psychomotorického vývoje dětí do 24 měsíců. To jsou především informace rodičům o způsobu správné a účinné manipulace s dítětem (zvedání, nošení, koupání, uklidňování při pláči) Techniky na podporu vzpřimování dítěte a celkového psychomotorického vývoje

•Co je psychomotorický vývoj dítěte (PMV)?
•Proč je správný vývoj dítěte důležitý?
•Jak správně manipulovat s novorozenci a kojenci? (zvedání, nošení, koupání, uklidňování miminka při pláči a jak chovat aby plakalo co nejméně, …)
•Co všechno my rodiče svým přístupem ovlivňujeme?
•Proč je důležité nastavit denní režim děťátka?
První rok dítěte je považován za jedno z nejdůležitějších období v celém životě člověka.

Psychomotorický vývoj dítěte v prvním roce ovlivní jeho zdraví, způsob komunikace, sociální návyky a celkové prospívání po celý život.
„Na dobrém začátku závisí všecko.“ J.A. Komenský


Psychomotorický vývoj je postupný rozvoj smyslů jako je zrak, sluch, čich, hmat a řeč v souladu se sociálním a rozumovým vývojem v přímé souvislosti s rozvojem jemné a hrubé motoriky.
Budeme-li znát možnosti dítěte, pak mu můžeme nabízet přiměřené a podnětné zaměstnání pro jeho všestranný rozvoj.
Správně „zaměstnané“ děti jsou velmi spokojené, neboť pomocí všech smyslů objevují svět kolem sebe. Po takovém objevování jsou miminka příjemně unavená a velmi dobře spinkají. A pokud je spokojené a šťastné děťátko, je šťastná a spokojená maminka a celá rodina.
Znalost, co všechno by dítě do jednoho roku mělo zvládnout, v jaké posloupnosti a kvalitě, nám umožní dítě správně a přiměřeně podněcovat. Nebudeme dítě přeceňovat, nebo omezovat nevhodnou stimulací (předčasné posazování dětí, vodění dětí za ruce, …), či přeskakovat důležité dovednosti jako je např. lezení.
Porozumíme-li jak spolu souvisí rovnoměrný rozvoj jednotlivých dovedností, dokážeme i lépe komunikovat s lékařem v případě jakýchkoliv problémů.
Manipulace s novorozenci a kojenci
Každé zvednutí, položení, pochování, přebalení, krmení, … je možné provést několika různými způsoby, a to od zcela správného až po úplně nevhodný.
Rodiče tak svým přístupem ovlivňují, jak bude dítě spokojené, zdravé, zdatné, jak bude mluvit, jak bude psychicky i fyzicky otužilé, soustředěné, samostatné, zručné, ukázněné, jak bude řešit problémy a zvládat afekt či stres.
Chceme-li mít doma šťastné a spokojené děťátko, pak znalost psychomotorického vývoje, správná manipulace a nastavení denních rituálů je tou správnou cestu
Vytvoření denního režimu a rituálů
Nejmenší děti nemají pojem o čase ani o prostoru a neumí zpracovat souvislosti. Možnosti spolupráce dítěte v prvních měsících života jsou tedy velmi omezené. Jedinou možností je nabídnout mu srozumitelné signály v podobě pravidelně se opakujícího sledu činností během určité aktivity – tzv. rituálů. Rituál můžeme vytvořit při koupání, krmení, ukládání ke spánku.
Budou-li se pravidelně opakovat stejné činnosti, ve stejném prostředí i pořadí, se stejným člověkem a stejným způsobem, pak si je postupně schopno tyto rituály zapamatovat a spolupracovat.
Vneseme-li do péče o dítě pravidelnost a řád dítě se cítí jisté, spokojené a je schopné lépe spolupracovat. Vytvoření denních rituálů je důležité brzy po narození, jak jen je to možné.

 

Více se dozvíte v poradně psychomotorického vývoje dítěte (PMV)

Metodika stimulace a manipulace s děťátkem je vedena dle metodiky Mgr. Evy Kiedroňové a dle letitých zkušeností maminky a diplomované dětské sestry Miloslavy Peškové.